-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10400 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

براي تلفن همراه ثبت نام كرده ام . البته مقداري قرض كرده ام و آن را لازم دارم و مبلغ 250هزارتومان مدت 2سال است كه به پدرم قرض داده ام و تعدادي سكه بهار آزادي مدت 9ماه است كه خريداري كرده ام . مبلغي به صندوق تعاون مسكن فرهنگيان جهت تهيهء مسكن واريز كرده ام و مبلغ 400هزار تومان پول نقد دارم و بابت عمل جراحي مبلغ 650هزار تومان بدهكارم كه قسطي پرداخت مي نمايم . آيا خمس بدهكارم ؟ آيا مي توانم خمس را به كميتهء امداد بدهم ؟

معلم عزيز و گرامي , موفقيت جنابعالي را از خداوند متعال خواهانيم و از اين كه مقيد به رعايت احكام اسلامي هستيد, بسيار متشكريم .

آن مقداري كه براي خريد تلفن ثبت نام كرده ايد و تلفن را هم لازم داريد, خمس ندارد, ولي مبلغي را كهبه پدرتان قرض داده ايد, چون سال بر آن خورده است , وقتي كه دريافت كرديد, بايد خمس آن را بپردازيد.

سكه هايي كه داريد اگر سال بر آن ها بگذرد, متعلق خمس خواهد شد. بنابراين قبل از اين كه به آن ها سال بخورد, مي توانيد صرف اموري كه در آينده لازم خواهيد داشت بنماييد مانند اين كه فرش , يخچال , كولر و لوازم لازم زندگي را تهيه كنيد.

مبلغي را كه به صندوق جهت تهيه مسكن واريز نموده ايد, خمس ندارد.

مبلغ 400هزار تومان نقدي كه داريد, به 300هزار تومان آن كه سال خورده است , خمس تعلق مي گيرد, ولي فعلاً 100هزار تومان آن خمس ندارد و قبل از اين كه سال به آن بخورد, لوازم زندگي تهيه كنيد.

اگر از صندوق يا از بانكي وام گرفته ايد, بر آن خمس تعلق نمي گيرد.

آن مقداري را كه بايد خمس بدهيد, خودتان نمي توانيد به كميتهء امداد يا به فقيري بدهيد, بلكه بايد نزد مرجع تقليدتان برديد. اگر دسترسي به ايشان نداريد, نزد نمايندهء ايشان در شهرتان برويد و مبلغ مزبور را به ايشان بدهيد وقبض دريافت كنيد. البته وضعيت زندگاني و معيشت خود را به ايشان بگوييد. شايد مقداري از بدهي هاي شما راببخشد يا به صورت قسطي از شما دريافت نمايد. از هنگامي كه اين اموال را تخميس كرديد, سر سال خمسي خود رامشخص و تاريخ گذاري كنيد و سال آيندهدر همان تاريخ اگر اضافه بر مخارج داشتيد, تخميس خواهيد كرد.

خمس را بايد به مرجع تقليدتان بدهيد يا به نمايندهء ايشان . فعلاً بدهي خمسي شما 110هزار تومان است , از300هزار تومان و از 250هزار توماني كه به پدرتان قرض داده ايد. البته همان طوري كه عرض شد, مي توانيد خمس 250هزار تومان را هنگامي بپردازيد كه از پدرتان دريافت كرديد.

اين مطالب بر طبق فتواي مقام معظم رهبري كه مرجع تقليد شما است , مي باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.